Mona Lisa

Columniste: Tina Denoble

8 maart 2011

 

Ik ben Tina. Al veertien jaar verbaas ik me over de wereld om me heen. En de laatste drie jaar verwoord ik deze verbazing in mijn columns.

 

Vandaag is het 8 maart: internationale vrouwendag. De dag waarop in 1908 vrouwen voor het eerst hun rechten opeisten, de dag waarop de vrouwenemancipatie begon. Sindsdien hebben steeds meer vrouwen de wereld beïnvloed, ook op terreinen die vroeger alleen voor mannen toegankelijk waren. Neem bijvoorbeeld de beeldende kunst. Er waren vast veel schilderessen en hun kunst was zeker de bewondering even waard als die van mannelijke kunstenaars. Maar waar zijn ze gebleven? Op welke stoffige zolders liggen hun vergeten doeken? Van al hun namen zijn er slechts weinig bekend. De Mexicaanse schilderes Frida Kahlo natuurlijk, met haar vrolijke kleuren. En na een speurtocht op het internet ontdekte ik nog portretten en landschappen van Vanessa Bell en de vooruitstrevende Paula Modersohn - Becker. Verder nog enkele vrouwennamen, voor de rest alleen maar mannen.

 

Maar voor Italiaanse onderzoekers was het nog niet genoeg dat de kunstgeschiedenis gedomineerd wordt door mannen. Zelfs met het feit dat het beroemdste schilderij op de wereld geschilderd is door Leonardo da Vinci, een man, daar namen ze geen genoegen mee. Het model van het schilderij was immers een vrouw: Mona Lisa.

Blijkbaar konden ze het niet verdragen dat het onderwerp van het wereldberoemde schilderij geen man was. Dus wat deden deze onderzoekers? Ze kwamen tot de conclusie dat de Mona Lisa gebaseerd is op een man, de leerling en minnaar van Da Vinci: Caprotti da Orena. De gelaatstrekken van Mona Lisa en Caprotti zouden sterk overeen komen. Zelfs zouden er in het oog van Mona Lisa een kleine "L" en "S" te zien zijn, wat zou staan voor Leonardo en Salai (de bijnaam die de schilder aan Caprotti gaf).

 

Beste Italiaanse onderzoekers, ik moet jullie vandaag, op de internationale vrouwendag, teleurstellen. Mona Lisa was een vrouw. Jullie kunnen zo veel lettertjes en geheime boodschappen vinden in het schilderij als jullie willen, maar dat verandert er niks aan. Ze leeft al lang niet meer, dus ombouwen is ook geen optie.

 

En waarom ben ik zo zeker van mijn gelijk? Kijk naar haar glimlach. Alleen een vrouw kan zo ingetogen en toch zo veelzeggend glimlachen. Terwijl mannen de fysieke buitenwereld veroverden, zich als bazen opstelden en musea vol propten met hun kunst, waren vrouwen gefocust naar binnen, bezig met een geestelijke ontdekkingsreis en schilderen voor hun plezier.

Mona Lisa's glimlach is absoluut geen lach van een man voldaan van zijn macht. Het is een tevreden lach van een vrouw die zichzelf, de wereld en het mysterie van het bestaan kent. Een vrouw die niet onder de indruk is van de door hen zelf verklaarde superioriteit van mannen, maar die hen hun tijdelijke hoogtepunt in de wereldgeschiedenis gunt en daarbij mysterieus glimlacht. Ze weet dat de verandering dichtbij is.

 

We zijn er nog lang niet, maar vandaag, 8 maart 2011, zijn we weer een stap dichterbij.

Mona Lisa - column 8 maart
column 8 maart- vrouwenemancipatie.docx
Microsoft Word document 61.6 KB

Ook te lezen op Xead 

Commentaren: 25
  • #25

    Joke Schulkes-van de Pol (zondag, 10 april 2011 11:52)

    Lieve Tina,
    Wat een leuke en pittige column. jij kunt het echt! Ik heb de link ook al doorgestuurd naar een vriendin die ook enthousiast was. Helaas heeft ze niet gereageerd! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Heb je al van anderen teksten gehad?
    heel veel succes en ik hoop verder van je te horen.
    Joke Schulkes-van de Pol

  • #24

    Roán (zondag, 27 maart 2011 17:25)

    WOW.
    omg.
    wat een mooie column!
    ik weet dat het isschien a little bit strange is, maar het is wel een sicke colmn! haha ik vind dit echt iet voor jou, en de oude tina van de leo komt weer helemaal bij me naar boven! als er weer een nieuwe komt,kan je mdat een melden?? ;)

    X Roán, v/d leo.

  • #23

    Aurora (donderdag, 17 maart 2011 16:24)

    Prima werk! Alleen jammer dat je niet wat dieper was ingegaan op de relatie tussen Da Vinci en Caprotti en de homoemancipatie. Maar voor de rest goed hoor!

  • #22

    Han (vrijdag, 11 maart 2011 19:38)

    Hallo Tina,
    Goed dat je niet iedere zogenaamd wetenschappelijke verhandeling van de kunsthistorici voor zoete koek slikt. Sommige onderzoekers hopen even beroemd te worden als de beroemdheid die zij met hun fluttheorieen naar beneden trachten te halen. Maar jij hebt ze door! Misschien moeten we ook dat woord emancipatie maar eens veranderen in ewomancipatie.
    Beste groetjes, Han

  • #21

    Jean-Carl (vrijdag, 11 maart 2011 16:35)

    Hallo,
    Jullie vrouwen moeten beter schilderen, dan komen jullie vanzelf in musea!
    Kusjez, Jean.

  • #20

    Jacquelien (vrijdag, 11 maart 2011 16:29)

    lieve Tina,
    Mooi jouw bijdrage aan de Verandering.
    Dus dat was wat jij al als kleuter aan het doen, bezig met een geestelijke ontdekkingsreis, iedere keer dat jij geen antwoord gaf op de vragen die je gesteld werden. Je was bezig je te verbazen, bezig het mysterie van het bestaan te analyseren. En vandaar dat jij de vragenstellers geen antwoorden gaf, maar slechts jouw eigen mooie Mona Lisa glimlach.
    groet, Jacquelien/Leonardo da Vincischool

  • #19

    Delia (vrijdag, 11 maart 2011 14:43)

    heel goed Tina. Ik verheug me op de volgende...

  • #18

    Maria (vrijdag, 11 maart 2011 12:24)

    Super!

  • #17

    Kyra (donderdag, 10 maart 2011 14:02)

    Hoi Tina! Ik vind het echt een hele mooie column, prachtig geschreven! Ik kijk uit naar je volgende column!

  • #16

    Lara (woensdag, 09 maart 2011 23:35)

    hoi, het is echt een heel leuk stukje, je kan echt indd goed schrijven. publiceer eens iets in de klas. :)

  • #15

    Ljiljana Ravnjak (woensdag, 09 maart 2011 22:57)

    Indrukwekkende column… prachtig geschreven Tina!
    Ik ben trots op je :)
    Tvoja (ex) učiteljica / lerares
    Lili Ravnjak

  • #14

    Leo (woensdag, 09 maart 2011 18:12)

    Mona Lisa's glimlach is eng.

  • #13

    Tuki (woensdag, 09 maart 2011 15:26)

    Lijepo si to napisala, Tina. Kad se sjetim da sam u tvojim godinama slusao Deep Purple i da su me puno vise uzbudivale svade izmedu Iana Gillana i Ritchie Blackmorea (mannen, uiteraard) nego tebe renesansna umjetnost danas, mozda ni buducnost hrvatskog duha nije tako crna kako danas izgleda.

  • #12

    Marieke (woensdag, 09 maart 2011 13:19)

    Knap gedaan Tina!

  • #11

    monique edelschaap (woensdag, 09 maart 2011 09:05)

    Wat een goed geschreven verhaal! Ben nu al benieuwd naar het volgende.
    Gr Monique

  • #10

    greg prizmic (woensdag, 09 maart 2011 00:49)

    Hey Tina, wat mooi geschreven zeg. Jij bent een pientere mied he? Hou dit vol en jij gaat publiceren!

    Groetjes Greg

  • #9

    Marjon Eijgensteijn (dinsdag, 08 maart 2011)

    wauw....! wat een ruime blik!
    Tina, ik ben trots op jou.
    Marjon

  • #8

    annelies bannenberg (dinsdag, 08 maart 2011 23:11)

    way to go Tina. Goed geschreven en blij met jongere generatie die weer eens over deze zaken nadenkt. groetjes Annelies

  • #7

    Claudia (dinsdag, 08 maart 2011 22:57)

    Tina, super pises!

  • #6

    Hana (dinsdag, 08 maart 2011 22:06)

    Jako mi se sviđa! :)

  • #5

    Vinka (dinsdag, 08 maart 2011 21:57)

    Nu begrijp ik eindelijk waar Mona Lisa om lacht! Ik kan niet wachten tot de volgende maand en je volgende column. Succes met je site!

  • #4

    Gina Sanchez (dinsdag, 08 maart 2011 21:31)

    Fabulous Tina! Well done.

  • #3

    annet neve (dinsdag, 08 maart 2011 21:29)

    Go girl!

  • #2

    Svea (dinsdag, 08 maart 2011 21:25)

    Bravo Tina!

  • #1

    Marianne Houben (dinsdag, 08 maart 2011 21:22)

    Wat een mooie column, Tina! Heel goed geschreven en prikkelend en spannend! veel groetjes van Marianne (moeder van Bento van de Leonardo da Vincischool)